کاربر گرامی، سلام

ضمن عرض تشکر از شما به خاطر ورود به تارنمای شرکت روغن روانکار نیکان ، چنانچه سوالی پیرامون دانش روانکاری و یا چگونگی تامین محصولات خود دارید، می توانید از طریق فرم پایین این صفحه با ما در میان بگذارید. کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی شما خواهند بود و چنانچه این سوال عمومیت داشته باشد در همین صفحه منتشر خواهد شد.

به استفاده از یک ماده برای کاهش اصطکاک و سایش، روانکاری گفته می­‌شود. به این صورت که با تشکیل لایه­‌ای با ضخامت مناسب از روانکار در بین قطعات متحرک، اصطکاک و سایش قطعات در حین کار به حداقل برسد.

به طور کلی از روانکارها برای مواردی از قبیل روانکاری(کنترل سایش و اصطکاک)، انتقال حرارت(خنک کردن قطعات)، انتقال قدرت(سیالات هیدرولیک)، محافظت در برابرخوردگی، پاکسازی آلودگی­‌ها و ذرات ریز، جلوگیری از نشتی گازها(آب بندی) و کاهش لرزش و نوسان استفاده می­‌شود.

در مواقعی که نیاز است تا روانکار در جای خود باقی بماند، مثل زمانی که تجهیز به طور متناوب کار نکرده و یا برای انبارش برای مدتی از سرویس خارج می‌شود، همچنین برای مواقعی که امکان روانکاری مجدد تجهیز فراهم نبوده و یا دشوار باشد و یا از نظر اقتصادی غیرقابل توجیه باشد استفاده از گریس به جای روغن توصیه می‌شود. ازطرفی قابلیت آب­‌بند کردن گریس و جلوگیری از نشتی در مقایسه با روغن­‌ها جز مواردی است که می­‌توان به آن اشاره کرد.

به کمک سیستم­‌های پایش وضعیت می­‌توان سلامت روغن­‌ها را پس از عملکرد داخل دستگاه­‌ها از جمله کمپرسور بررسی کرد. فرآیند بررسی وضعیت سلامت روغن­‌ها با تست‌­های چشمی امکان پذیر نبوده و نیازمند انجام آنالیزهای دقیق می‌­باشد که در نهایت با بررسی آن­ها، وضعیت سلامت روغن و تجهیز مشخص می­‌شود.

با توجه به شرایط کاری کمپرسور، نوع تجهیزات و شرایط محیطی، کیفیت روغن و فیلتر استفاده شده و همچنین به کمک عملیات پایش وضعیت سیستم، می‌­توان ساعت کارکرد مناسب برای بهترین عملکرد را تشخیص داد.

عملکرد نا مناسب افزودنی­‌های آنتی فوم، آلودگی بیش از حد روغن و یا مشکلات مکانیکی در تجهیز از عوامل اصلی ایجاد کف در روغن به کاربرده شده برای کمپرسور می­‌باشد.

بطور کلی چنین چیزی توصیه نمی شود. ولی اگر قصد چنین كاری دارید، حتما باید به ویژگی های اعلام شده برای روغن كه توسط خودروساز توصیه می شود، توجه كنید. مواردی مثل افزودنی ها و نیز گرانروی روغن توصیه شده، باید حتما مورد توجه قرار گیرد. در صورتی كه خواص دو روغن تركیبی كاملا مشابه باشد، این كار مانعی ندارد؛ در غیر این صورت، موتور آسیب می بیند.